Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring dus, ook nog aan het einde van de congresdag!

Claire begon met een model wat we met z’n allen hanteren voor succes, namelijk: een stijgende lijn omhoog. Lukt je dat niet? Of scoor je lager dan gemiddeld? Dan faal je. Ze geeft aan dat ze dit zelf ook heel lang zo zag. “Eindelijk heb ik het, die status” dacht ze op een bepaald moment in haar loopbaan. Maar het viel tegen. Dit was namelijk niet bevredigend. “Want eigenlijk”, geeft Claire aan,”word ik pas echt blij als ik het gevoel heb dat ik toegevoegde waarde heb”.

Daarna gaat Claire in op de hiërarchische systemen die nog vaak in bedrijven worden toegepast. Binnen dit systeem moeten we passen in een bepaalde structuur, de structuur van jouw functie. Claire geeft een heel mooi voorbeeld van hoe zij werd beoordeeld op bepaalde competenties, en de feedback kreeg dat ze “iets moest ondernemen” om die competentie waar ze niet goed op scoorde te verbeteren. Dus als je niet goed bent in structuur houden, dan moet je dat leren.  Anders gezegd, iets wat niet jouw intrinsieke kracht is daar moet je op focussen. En daar waar wel je kracht zit, de competentie die je goed beheerst, daar moet je minder aandacht aan geven. Dat is natuurlijk tegenstrijdig!

Ze maakt daarbij ook de link naar het onderwijs. Het is de bedoeling dat studenten binnen het gemiddelde presteren. Scoor je daarbuiten op tests, dan ben je een “niet”. Dat kunnen we niet aan, daar kunnen we het georganiseerde leerproces niet op aanpassen.

Vervolgens dachten we met z’n allen na over datgene wat jouwzelf zo waardevol maakt. Hoe en waar hebben we dat geleerd? Claire geeft aan dat dit voor haar haar studententijd was. En dan niet het curriculum, maar de acties daaromheen (besturen etc). Daarnaast de pure persoonlijke ontwikkeling, dat was het meest waardevol. Ikzelf herken dat absoluut, en ik merkte de zaal ook.

Het gaat er om: hoe haal je die toegevoegde waarde eruit? Kunnen we dat begeleiden? Daar is een term voor: educare. En sommige bedrijven passen dit ook echt toe. Claire noemt hierbij als voorbeeld het bedrijf Valve, welke een totaal platte organisatiestructuur heeft. Iedereen mag zelf eindbeslissingen nemen over alles. Resultaat: met zo’n 300 medewerkers behalen zij $87.5 miljoen winst per medewerker per jaar! Hebben ze dan niets van kaders? Jawel, ze hebben een handboek, en het is aan te raden deze eens te bekijken. Je kunt hem gewoon googlen. Daarnaast bestaat er op medewerker niveau een ranking van een 360 graden peer review. Dit gebeurt op het gebied van skill/technical ability, production/output, group contribution en product contribution.

Daarnaast noemt Claire nog een aantal voorbeelden  die volgens haar laten zien hoe je de de toegevoegde waarde uit medewerkers haalt. Zeker goed deze voorbeelden eens nader te bekijken. Bijvoorbeeld de aflevering “De kapitale kracht van geluk” van Tegenlicht. Of The Independent Project  (leerlingen hebben hun eigen opleiding georganiseerd, zeker googlen!), uncollege, Sudbury Valley Schools (leerlingen gaan samen ondernemen, ook googlen!), MOOCs, en ook e-learning.

Ze haalt daarbij ook haar huidige onderneming aan: Operation Education. Een organisatie die leren faciliteert. En niet zomaar leren; een leven lang leren. De organisatie zorgt voor het verbinden, versterken en zichtbaar maken van die waarde waarop jij ingezet kan worden.

Ze eindigt dan ook met de boodschap om over de volgende zaken na te denken:

  • wat is jouw waardevolle bijdrage?
  • wat zijn jouw talenten?
  • wat is jouw motivatie?

Als je hiermee aan de gang gaat dan leer je je leven lang, omdat het waarde heeft. In plaats van het focussen op het “niet”, focussen we dan op het “wel”. En dan is leren nog leuk ook!

Posted on in congres, ele13

Reactie op Claire Boonstra: Van niet naar wel

  1. Pingback: Het e-Learning Event in de spotlights - E-learning Event

Voeg een reactie toe