Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

“The end of university” is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. “Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden.” Hij had direct de aandacht van de gehele zaal.

Want wat zijn nu de skills waar je echt wat aan hebt in je verdere leven? Dale noemt zaken als co-living, directe focus, maken van een foreign journey, doen van projecten etcetera.  Het gaat erom dat je onafhankelijk en self sufficient kan acteren! Leer je deze op school?  Leer je dit op de universiteit? Dale vind van niet.

Dale vertelt dat hij zelf op zijn 12e er al van overtuigd was dat school niet zinvol voor hem was. Het duurde even voordat hij het er bij zijn ouders doorheen kreeg. Er is toch immers maar 1 manier namelijk: door het systeem heen van kindergarten tot grade school tot high school tot college? Maar Dale hield vol en uiteindelijk werd hij een “unschooler”: hij kreeg van zijn ouders de vrijheid het geen te doen wat hij wilde, op zijn manier en wanneer hij dat wilde. Wat hij deed? Nou, hij nam deel aan communities, deed vrijwilligerswerk, deed mee aan campagnes, ging naar conferences etc etc. Volgens Dale gaat het niet om de vraag: is naar school gaan goed of niet goed? De centrale vraag formuleert hij als: Do we trust people’s innate capacity to be curious?

Wat bleek: universiteiten vinden unschoolers wel interessant. Zij zijn slim, zelfstandig en gemotiveerd: de ideale leerling! Dat maakte dat Dale op onderzoek uitging: zou het goed zijn om weer deel uit te gaan maken van het systeem? Hij liet voorbeelden zien van belangrijke bevindingen over de prestaties van “homeschoolers” en mensen die via public school eductie krijgen. De homeschoolers presteren beter en hebben later ook een hoger inkomen (zeker de moeite waard deze studies eens te googlen!).  Daarnaast haalde hij een studie van de NYU aan: Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses (ook de moeite waard). Er is onderzocht in studenten voor en na universiteit beter werden in critical thinking, complex thinking en writing. Een belangrijke conclusie was dat 36% geen verbetering vertoonde! als derde haalde hij het kostenplaatje nog aan. College wordt steeds duurder , en steeds meer studenten bouwen meer en meer schuld op.

Dale geeft aan dat het nodig is om een brug te slaan, en hier kun jij zelf aan bijdragen. Er zijn veel initiatieven waarmee je de skills kan opdoen die belangrijk zijn voor je verdere leven. Denk hierbij allereerst aan communities als Quora en Open study; eenvoudige question en answer sites met een community gekoppeld waarmee je kunt leren op jouw behoefte.  Een ander voorbeeld is location-based-learning: samenkomen met mensen die leren wat jij wil leren bijvoorbeeld bij de starbucks, en samen discussiëren over het onderwerp wat jullie gezamenlijk interessant vinden! Denk ook aan apprenticenship: waarbij men leren als een investering ziet en een bepaalde periode daar intensief mee aan de slag gaat. Een voorbeeld hiervan is DevBootCamp. Een vierde belangrijk initiatief is natuurlijk netwerken. De meeste banen kom je terecht door goed te netwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruik van LinkedIn.

Dale is er dan ook voorstander van om op een andere manier dan de geijkte CV aan te kunnen geven welke skills jij hebt en welke waarde deze hebben. Degreed.com doet dit al: het helpt je een helder en waardevol overzicht te maken, los van de diploma’s die je wel of niet hebt gehaald. Want waar gaat het een werkgever nu om: dat je een bepaald papiertje in handen hebt, of dat je ook daadwerkelijk bepaalde vaardigheden, ambities en interesses hebt die passen bij de functie?

Education is becoming decentralized, zegt Dale. Eigenlijk zitten we daar al midden in. Geen verassende conclusie, maar de diepgang die Dale eraan geeft is uiterst interessant. Ik ga me zeker in zijn aangehaalde onderzoeken en tips verdiepen.

Posted on in congres, ele13

Reactie op Dale Stephens: New education please!

  1. Pingback: Het e-Learning Event in de spotlights - E-learning Event

Voeg een reactie toe