Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Bob Mosher & Conrad Gottfredson: New way of learning

Bob Mosher noemt zichzelf een learning evangelist. Hij begint met wat Amerikanen noemen ‘shameless selfpromoting’: zijn online community. Conrad Gottfredson stelt zichzelf voor als bushman, survivalenthusiast en praktische professional.

Daarna geven ze aan welke apps en online toepassingen er allemaal zijn. Duizenden! En er komen er steeds meer bij as we speak. Het wordt niet gemakkelijker om een selectie te maken en ze in te zetten voor leren. En ze veranderen ook nog eens snel. De tools van vijf jaar geleden waren heel anders dan de tools van nu. Gelukkig zijn niet de tools, maar het idee erachter belangrijk!

E-learning en tools zoals we het nu kennen en inzetten zijn – wederom – slechts een klein onderdeel van leren en blended learning. We moeten naar een ‘new blend’. Een geintegreerd geheel waarin een aantal principes belangrijk zijn om tot een goed leerproces te komen:

Aligned – Bob en Conrad willen naar reference based learning in plaats van mastery based learning. De ‘new blend’ optimiseert het leerproces. We moeten niet alles in één training willen stoppen waarbij iedereen halverwege afhaakt. We moeten mensen competent maken en niet volstoppen met kennis, waarvan de transfer maar zeer beperkt is na lange tijd. We willen teveel overbrengen: we overteach. Het is veel slimmer om te streven naar dynamische lerenden en leerprocessen: snel, flexibel, afwisselend… Met als eindproduct mensen die competent zijn én blijven.  Train, transfer en sustain. Maar helaas… training, en zeker dit soort training, wordt niet gezien als een investment, maar als een expense.

Embedded – Leren, training, informatie moet beschikbaar zijn op het moment dat informatie nodig is. Op het moment dat het werkproces gaande is waar je je medewerkers over wil leren. Praktisch gezien werkt dit volgens het principe 2 clicks 10 seconds: de informatie moet simpel en snel toegankelijk zijn. Mensen zijn snel afgeleid, zijn gewend aan veel informatiestromen in onze maatschappij. Waarom sluit leren daar nog niet op aan?

Contextual – Afhankelijk van de omstandigheden en context moet onze training en informatie daarop aangepast zijn. Wie ben ik, waar ben ik, wat doe ik? En wat heb ik dan op dat moment daarbij nodig? Deze context bestaat onder andere uit moment of need, job role, workflow, content access requirements en circumstance. Als een hulpmiddel wel geïntegreerd is (embedded) maar hij is niet contextspecifiek, dan slaat het alsnog de plank mis. Dan is het wel beschikbaar, maar niet per se toepasbaar op die specifieke situatie en dus alsnog nutteloos. Helemaal vervelend is het als verkeerde informatie aan de context wordt gekoppeld. Niets is moeilijker dan unlearning.  Before, during, after.

Just enough – Biedt alleen aan wat nodig is voor je lerende om effectief te kunnen functioneren. Niet meer, niet minder. Bob noemt Sharepoint als bekende locatie om informatie aan te bieden, maar wat in de praktijk vaak wordt gebruikt als een dump voor bakken met informatie. Dat is niet trainen, dat is niet het faciliteren van leerprocessen. Het is belangrijk om onderscheid te maken in doelen van informatie: process, steps, concepts, reference sources, learning resources en people resources… en dat aan te bieden wat op dat moment (embedded) in die situatie (contextual) nodig is.

Integrated – Ten slotte beargumenteren de heren ook dat leren geïntegreerd moet zijn met andere elementen van het leven en de ervaring van de lerende. Informal learning is hierin belangrijk. Het inpassen van de training in meer dan alleen de werkomgeving, of de leeromgeving. Breng het naar het echte leven en integreer het in bekende manieren van informeel leren: vragen stellen, delen van kennis, hulp van je peers.

Naast dat Bob en Conrad een – wat Amerikaanse, maar heldere – boodschap brengen, hebben ze ook  humor. En dat is een belangrijk element in de overtuigende waarde van hun presentatie. Ze zijn interactief, betrekken het publiek en hebben een geweldige dynamiek samen.

Dat het een verhaal is wat ze waarschijnlijk elke dag houden, is ze vergeven. Dat het eigenlijk een hele obvious boodschap is die ze overbrengen, ook. Iemand moet het tenslotte ook de hele vanzelfsprekende aannames toch een keer overzichtelijk op een rijtje zetten?

Posted on in congres, ele12

Voeg een reactie toe