Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Erwin Blom: Samen (social) media

Erwin Blom wordt door Omar Kbiri geintroduceerd als dé internet en social media expert. Hij wil niet dat zijn kinderen voetballen, maar computeren!

Erwin wil al vanaf 1994 en zijn eerste ontmoeting met internet verhalen vertellen, zijn kennis delen, expert zijn. Hij begon als DJ authoriteit op het gebied van muziek, maar ontdekte dat hij maar een heel klein deeltje was in de gedeelde expertise en passie van muziekliefhebbers. Dit heeft hij – na een kleine persoonlijke crisis – vertaald naar nadenken over het delen van kennis en (online) samenwerking. De grenzen opzoeken, nadenken over nieuwe mogelijkheden, nieuwe verbanden. De vraag elke keer: doen we het samen?

Hij praat snel en enthousiast, echt met passie. Als een van de voorbeelden neemt hij DrawSomething. Razend populair geworden in korte tijd. En je leert er ook nog mee: spelenderwijs Engels leren én leren visualiseren. Nou ja, zijn kinderen dan. Maar de volgende stap is: hoe kun je er nog meer mee? Hoe kun je dit verpakken in bijvoorbeeld een verhaal over een nieuwe economie? Hij zoekt steeds meer mogelijkheden.

Hij haalt nog meer voorbeelden aan van hoe het delen van kennis ons helpt. DrawSomething, Wikipedia, Foodzy, YouTube, blogs, Twitter… Sommige zijn meer games, anderen platforms, social media… De vraag is hierbij elke keer: hoe wordt het leuker als we het sámen (online) doen?

Hij ziet diverse belangrijke elementen om rekening mee te houden in de huidige hype van (social) media:

- Hoe verpak je je idee in een mooi verhaal? Publiceren kan iedereen, verhalen vertellen niet.

- Hoe stellen we de juiste vragen in plaats van dat we alleen maar communiceren?

- Samen weten we meer en kunnen we meer. Laten we ons scharen rondom gedeelde doelen, passies en vragen. Kennisdelen is leren.

- Kennis is bereikbaar, mensen zijn bereikbaar, mensen zijn vindbaar.

Dit alles vergt een andere manier van leren, werken, sociaal zijn. Kinderen zoals die van Erwin, die niet beter weten dan dat internet overal is, gaan heel intuïtief met internet en (social) media om. Ze leren er veel van, samen met anderen, door anderen, voor andere. Maar… school doet hier niet aan mee! Waarom geen constructie zoals Google? 20% tijd voor (social) media!

Hij wil het delen van kennis stimuleren op scholen, in organisaties… Zijn boodschap: er kan zoveel, wees niet bang! Leren is nog steeds het doel; maar vul het aan met alle nieuwe mogelijkheden van de online wereld. Zie mogelijkheden, geen gevaren. Wie social media niet integreert, doet zijn leerlingen (en in het verlengde natuurlijk zijn werknemers) tekort.

Zijn samenvatting: leer verhalen te vertellen, leer kennis te verspreiden, leer elkaar en informatie te vinden.

Posted on in congres, ele12

Voeg een reactie toe