Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Jaap Gerretsen: Heartville voor psychiatrie

Jaap Gerretsen begint met een grote aankondiging: hij en zijn team hebben nét een dag voor het E-learning Event een prestigieuze award gewonnen met het idee wat hij zodadelijk zal presenteren. Het gaat om de Future of Health Award, een initiatief van CZ Zorgverzekeraar en Games for Health Europe. Dit is helemaal goed bericht, omdat aan de award een geldbedrag is verbonden waarmee het concept nu ook echt uitgevoerd kan gaan worden. En natuurlijk moet de award nog even officieel gepromoot worden, dus bij deze. Applaus volgt uiteraard!

Het winnende idee heet Heartville en is een blended oplossing bedoeld voor psychiatrische patiënten. Deze groep worstelt (nog) meer dan de gemiddelde mens met een verkeerde leefstijl en slechte gewoonten. Roken, drinken, verkeerde eetpatronen, slecht slikken van medicatie… Ze kunnen dit door hun psychische problemen niet effectief aanpakken. Tegelijk is bij deze groep hun leefstijl moeilijk bespreekbaar, is er geen gestandaardiseerde aanpak en is het aanpakken van leefstijl o0k geen prioriteit. Dit alles draagt bij aan steeds hogere zorgkosten van deze 130.000 patiënten en ook sterven deze mensen gemiddeld 25 jaar eerder dan andere Nederlanders.

Eén van de bestaande aanpakken voor deze doelgroep heet ‘TrafficLight’ en bestaat uit het waarderen van verschillende elementen in het leven van een psychiatrische patiënt (eten, slapen, medicijnen, bewegen…) via een stoplicht: groen, oranje of rood. Deze inventaris van leefgewoonten leidt tot het stellen van kleine en haalbare doelen door de patiënt zelf. Gaat hij eerst aan zijn eetpatroon werken, of aan een betere nachtrust? Bewegen, of minder roken? Deze stoplichtconstructie is volgens Jaap een mooie oplossing, maar in de praktijk is het volhouden van het pad naar het einddoel lastig.

En dat is waar Heartville uitkomst moet bieden. Het helpt patiënten met volhouden en het brengt mensen samen die hun leefstijl willen verbeteren. Hoe? Door een combinatie van gaming, support group, e-coaching en social media. Patiënten krijgen een smartphone of tablet – voor zover ze die niet zelf hebben – en gaan dan naar de online game. Deze game start als een vervallen wereld, waarin grappige kleine karakters – de Bouwers – leven. Deze Bouwers kun je opdracht geven om allerlei gebouwen en andere structuren op te bouwen. Heartville moet weer een paradijs worden! Ze bouwen echter alleen als jij ze dat vraagt en dus is het zaak ze aan de slag te houden, zodat ze zich niet gaan vervelen.

Maar… ze bouwen niet voor niets: er zijn punten nodig om bouwsels te starten. En deze punten verzamel je door je persoonlijke doelen te halen die je hebt gesteld aan de hand van de stoplichten. Hoe wordt gecontroleerd of je je doelen haalt? Patiënten worden bij elkaar geplaatst in groepen van ongeveer acht personen en een coach. Via het Heartville platform houden ze hun gehaalde doelen bij. Ze moeten bijvoorbeeld foto’s uploaden ter bewijs, elke week opnieuw. Hun groepsleden en de coach beoordelen of ze het doel gehaald hebben en of ze dus punten hebben verdiend. Als het spel je niet zoveel interesseert maar het platform wel, of als je een groepslid wilt helpen, dan kun je je punten doneren. En als je nepbewijzen uploadt, heb je volgens Jaap natuurlijk alleen jezelf daarmee. Het is uiteindelijk nog steeds de verantwoordelijkheid van de patiënt om echt te verbeteren.

Dit gameformat bewijst erg populair te zijn in de vorm van casual games als Farmville, DrawSomething, of het verkrijgen van badges in Foursquare. Het concept zorgt voor een gevoel van samenwerking, delen van verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Het is persoonlijk, motiverend en sociaal.  Maar is het ook effectief? Dat wordt tegelijk met de ontwikkeling van de game en het platform onderzocht door GGz Centraal. Er zal voortdurend worden getest of de aannames echt kloppen en of de patiënten voldoende voortgang maken. Ook wordt er zo snel mogelijk een prototype gemaakt, zodat hieruit de details en praktische verbeteringen volgen.

Het plan is om de game en het platform te integreren tot een blended oplossing:

  • Intake via de stoplichtconstructie: doelen stellen
  • Kickoff individueel en/of met de groep
  • Spelen van het spel, bewijzen, doelen en punten halen
  • E-monitoring door de coach
  • Evaluatie van de stoplichtsessie en (behaalde) doelen
  • Eventueel tussentijdse groepsbijeenkomst wanneer nodig.

Deze cyclus zal zich ongeveer om de drie maanden herhalen, zodat in een jaar flinke voortgang kan worden gemaakt. Ten slotte is goed mogelijk om dit concept uit te breiden naar andere doelgroepen. Jaap denkt daarbij bijvoorbeeld aan obesitaspatiënten, hartpatiënten of probleemjongeren. Klinkt als een goed plan. In de komende jaren gaan we zien of het werkt.

De award: http://www.gamesforhealtheurope.org/future-of-health-award

Posted on in congres, ele12

Voeg een reactie toe