Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Nick van Sante: Het nieuwe inwerken

Nick van Sante is Hoofd Beleid en Ontwikkeling binnen de Sligro Food Group en zo verantwoordelijk voor onder andere HRM & HRD. Hij vertelt samen met Eric Jutten van Jutten Simulations iets over het inwerktraject wat ze hebben ontworpen voor nieuwe supermarktmedewerkers van alle Sligro’s en Emté’s in Nederland. Hoewel ze beiden geen ontzettend inspirerende sprekers zijn, zetten ze een helder en overtuigend verhaal neer.

Eerst een situatieschets. De Sligro Food Group krijgt ieder jaar te maken met zo’n 1300 nieuwe medewerkers en tegelijk ook een jaarlijkse uitstroom van circa 30%. Gemiddeld werkt een supermarktmedewerker zo’n zes maanden voor Sligro. Kortom: er is een groot verloop van medewerkers, die vaak ook nog eens erg jong en onervaren zijn – soms zijn ze pas net vijftien en is het hun eerste baantje. Toch moet Sligro het voor een deel wel van deze mensen – Nick verspreekt zich een paar keer met de term ‘kinderen’ – hebben: ze werken vaak juist op de piekmomenten en vormen zo een belangrijk onderdeel van het draaiende houden van de supermarkt. Ook levert dit grote verloop veel administratieve rompslomp op. Soms is het contract van een nieuwe medewerker zelfs pas gereed op het moment dat die alweer uit dienst treedt!

De focus van de training lag dan ook bij:

  • Efficiënt inwerken van de steeds jongere doelgroep
  • De steeds grotere administratieve druk beheersbaar houden
  • Maar ook het verbeteren van veiligheid en omgaan met bijvoorbeeld overvallen
  • Het meer werken vanuit de winkelformule en -cultuur

 

Een introductietraining via e-learning was hiervoor een logische keuze, niet in de laatste plaats vanwege de grote geografische verspreiding van de supermarkten en dus de doelgroep over het land. Deze training moest bovendien verwerkt worden in de selectieprocedure: twee vliegen in één klap!

En dat is zeker gelukt. Er zijn uiteindelijk twee trainingen gemaakt die worden aangeboden aan nieuwe medewerkers, afhankelijk van hun precieze (toekomstige) functie: supermarktmedewerker of kassameisje? Tja, kassameisje inderdaad, want dat zijn het toch vooral volgens Nick. Enig gegrinnik uit het publiek volgt. Supermarktmedewerkers volgen alleen de introductietraining, met onderwerpen als ‘De winkel’, ‘Klanten’ en ‘Veiligheid’. Kassamedewerkers volgen daarnaast ook de befaamde Just Kassatraining.

Maar laten we nog even teruggaan naar het begin. Voordat de nieuwe medewerkers ingewerkt worden via deze trainingen, moeten ze zich eerst aanmelden als kandidaat op een vacature of via een open sollicitatie. De sollicitanten worden uitgenodigd voor een gesprek met P&O, waarna ze een code krijgen voor de e-learning met introductie- dan wel kassatraining. Deze e-learning is vervolgens vijf dagen lang beschikbaar. Heb je dan nog niets gedaan? Dan ben je blijkbaar niet geïnteresseerd en wordt je afgeschreven. De training is dus onderdeel van de selectieprocedure: slim! Is de e-learning binnen vijf dagen afgerond – wat ondanks de cesuur van 90% tot 100% niet moeilijk is volgens Nick –  dan wordt je gevraagd om je persoonlijke gegevens, inclusief e-mailadres en upload van je gescande ID. Dit geeft een mooi compleet pakketje voor de afdeling Personeelsadministratie; de  administratieve rompslomp en het nabellen van sollicitanten is hiermee ook direct opgelost. De verantwoordelijkheid ligt nu ineens bij de kandidaat, en niet meer bij Sligro. Wederom: slim! Sligro heeft vervolgens vijf dagen de tijd om de gegevens te verwerken. Na tien dagen ben je ten slotte aangenomen. Een strakke, efficiënte en volledige selectieprocedure waarbij de medewerker bij binnenkomst in de winkel getraind is en klaar voor zijn eerste dag.

Er wordt gevraagd naar de doorlooptijd en het niveau. Nick vertelt dat het om 1,5 uur introductietraining gaat en 2,5 uur kassatraining, maar dat er ook kandidaten zijn die er meer tijd aan besteden. Het niveau is ongeveer MBO-2. De introductietraining moet helemaal worden gevolgd, terwijl de kassatraining je ook direct naar de toets laat gaan. Kassameisjes met meer ervaring hoeven zo niet per se alle cases te doorlopen. Zoals gezegd is de cesuur streng: respectievelijk 100% en 90%, maar volgens Nick kun je na het trouw doorlopen van alle inhoud in feite niet zakken.

Iemand vraagt of er geen problemen zijn met bijvoorbeeld het afspelen van de grote hoeveelheid video, of het versturen van de ID scan. Nick geeft aan dat er natuurlijk wel eens een probleem is, maar daarvoor hebben ze een helpdesk. Ze gaan alleen nu veel meer uit van de zelfredzaamheid van de kandidaten. Heb je geen e-mailadres? Je tante of een vriendje vast wel. Kun je geen scan uploaden? Dan kun je naar Sligro komen, maar dan de Sligro van wel dertig kilometer verderop. Vaak kunnen ze dan ineens meer dan ze denken… Eric vult nog aan dat juist omdat de training thuis wordt gevolgd, er weinig problemen zijn met dunnen draadjes. De meeste mensen hebben thuis breedband, of kunnen ervan gebruik maken. In de praktijk haakt bijna niemand af.

Dan krijgen we de Kassatrainer te zien. Hoewel deze op zich niet moeilijk in elkaar steekt, is het een mooi stukje vakwerk. Een vloeiende simulatie van klanten aan de kassa, waarbij je geholpen wordt de juiste handelingen in de juiste volgorde uit te voeren. Het principe is bekend: eerst voordoen, dan zelf doen. De inhoud is verdeeld in concrete cases zoals ‘ Opstarten en afsluiten’, ‘Afrekenen’, ‘Correcties’ en ‘Kortingen’.

Na deze hele procedure is de kersverse nieuwe medewerker klaar voor de eerste dag in de winkel. En daar houdt het traject nog niet op.  Om meer rust in het inwerkproces te krijgen is besloten om hier twee dagen in de maand voor te reserveren, aan het begin en halverwege. Ze komen dan langs en krijgen een rondleiding en uitleg. Ook krijgt elke medewerker inwerkvouchers: opdrachten die, als ze ze binnen vier weken goed uitvoeren, echte Sligroproducten opleveren als verse Bossche Bollen of een emmertje fruit. Strategisch gekozen producten én een extra stimulans om de kneepjes van het supermarktvak te leren. Doordat de medewerkers de supermarktmanager nodig heeft voor de opdrachten, komen die ook meer in contact. Nick geeft toe dat ze nog sleutelen aan de vouchers, maar het idee is duidelijk.

Dan is er nog het pluspunt dat supermarktmanagers inzicht hebben in de voortgang van de nieuwe medewerkers via een eenvoudig LMS. Het is allemaal veel minder vrijblijvend: je prestaties worden in de gaten gehouden!

Gedurende de presentatie blijkt dat Nick erg in zijn nopjes is met dit traject. En zijn trots is zeker terecht: het klinkt als een efficiënt, effectief en smooth proces. Ik zou bijna een Sligro kassameisje willen worden!

Posted on in congres, ele12

Voeg een reactie toe