Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Theo Rinsema: Altijd leren

Dag één van het E-learning Congres wordt ingeleid door Omar Kbiri. Hij heeft er zin in! Hij begint met de oorsprong van educatie. Educare. En hoe haal je nog meer uit educatie met e-learning? Hij heeft het over de inspiratie op het congres, maar begint zelf een beetje ongeïnspireerd. Zenuwachtig zelfs… Als chef frituur Aladin erbij komt, wordt het allemaal wat luchtiger. Hij is niet op school vandaag omdat hij doet aan het Nieuwe Spijbelen… Aladin is een leuk vehikel om de brug te maken naar nieuwe media, twitter en de Young Talent Award. Zijn account: @ikvolgmijnhart.

Dan stapt Theo Rinsema, CEO bij Microsoft Nederland het podium op. Volgens Omar Kbiri een leider op dit gebied.  Hij wil ingaan op veranderingsprocessen en de relatie met e-learning en leren. Hij begint met ‘altijd leren’. Is e-learning niet een technologie, een hulpmiddel om te leren? Is e-learning niet simpelweg een passend middel van deze tijd waarin alles steeds sneller verandert? Hij vergelijkt de tijd van honderd jaar geleden met nu. Nu maken we veel meer mee. Alles verandert veel sneller en dus moeten we sneller en anders leren. Altijd leren.

Hij neemt het voorbeeld van een helpdesk. Dat die er moet zijn, zegt al heel veel over de software zelf. Over contextgevoeligheid, online hulpfuncties, het wijde web… Die hebben dan allemaal gefaald. Het bruggetje naar virtueel veranderen is een beetje gezocht, maar het blijft een goed voorbeeld.

Hij stipt vervolgens een aantal ‘virtuele veranderaars’ aan:

Cloud computing – schromelijk onderschat en een grote ontwikkeling. De toetredingsdrempel gaat steeds verder omlaag doordat steeds minder investering nodig is. De kosten volgen de intensiteit van gebruik.

Social computing – betekent minder lezen. Interessante informatie komt naar je toe in plaats van dat je het zoekt.

Ecosysteem van computers – Combineert hij met natuurlijke interfaces waarin de omgeving zelf de besturing van het systeem vormt. We gaan naar steeds meer ingebouwde displays en intuitieve bediening. We doorbreken patronen en conventies en gebruiken meer ons hele lichaam om technologie te gebruiken.

Het zijn allemaal digitale veranderingen die ons helpen op een nieuwe manier te leren en te werken. We moeten ons richten op patronen doorbreken op werkgebied. Op welke gebieden?

productiviteit – gebruiken we technologie om slimmer te werken> of zijn het gewoon gadgets?

talent – Microsoft heeft meer mannen dan vrouwen. Microsoft trekt dus meer mannen aan dan vrouwen. Komt dast door de nerdige tchnologische uitstraling wellicht?

werk/priv̩ Рmedewerkers vinden het moeilijk om te stoppen met werken.

Dit moet anders en dus heeft Microsoft advies ingewonnen bij allerlei experts. Dat was blijkbaar niet the way to go; ze kijken niet naar het integrale geheel. En dus gingen ze het zelf doen. Ze kozen een punt aan de horizon: een manier om het gesprek op gang te brengen. De conclusie: er is meer leiderschap nodig. Persoonlijk leiderschap, leiderschap in de organisatie. Maar hoe moet dat leiderschap worden ingevuld?

Ze hebben een klankbord gezocht bij de Erasmus Universiteit om zich te spiegelen. Ze houden het veranderingstraject bij over de jaren en vergelijken resultaten met andere organisaties als de Rabobank. Ook is bij leiderschap en een veranderingstraject het belangrijk om een podium te geven aan het negatieve. Als je dat wegstopt, verander je niet. Betrek iedereen erbij. Management, medewerkers, de koffieautomaat…

Waar heeft Theo als leider veel van geleerd in dit veranderingstraject?

Het gaat om ervaringsgericht leren. Eerst ervaren, dan leren. Dat gaat makkelijker. En dan kun je ook sturen op meer dan feiten; dan kun je leren sturen op ervaring en de zelflerende eigenschappen van het systeem waar je onderdeel van bent. Soms moet je controlemechanismes loslaten. Soms Daarvoor hebben ze…

…’Ruimte voor groei’ dagen, waarin medewerkers elkaar ervaren, ontmoeten, samen leren en zo komen tot organische persoonlijke groei.

…de ‘Raad van Anders’, waarin mensen van buiten Microsoft drie maanden lang komen rondkijken, waarna ze hun bevindingen presenteren aan Microsoft. Hoe zien bijvoorbeeld jongeren het (nieuwe) werken bij Microsoft? Wat vinden ambtenaren, vrouwen, mantelzorgers van Microsoft?

…Project Crowly en the Silver Line Society. Gepresenteerd als een geheimzinnig project buiten Microsoft. Een interactief verhaal, offline en online met als kern: samen tot de oplossing komen via een geheim genootschap: de Silver Line Society.

Dan komt hij terug bij e-learning. Het is – sorry congres – maar een onderdeel van het geheel. Het moet in dienst staan van leren en werken. Kortom: hoe word je een zelflerende organisatie en blijf je altijd leren?

Posted on in congres, ele12

Voeg een reactie toe