Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Dag 3: Meer mobile en John Lithgow

Dag drie alweer. Een inspirerende afsluiter door John ‘Trinity Killer’ Lithgow, waarin hij en passant ook nog eens een toneelstukje opvoerde waarin hij ondanks acht rollen de enige (!) acteur was. Daarvoor: nog meer mobile learning. Tja, er valt dan ook heel veel over te vertellen!

7.00-8.00 Ontbijt en EFK Booth

Ontbijt en vrijwilligers werven bij de EFK booth.

8.00-9.00 Content is King – Even so more on Mobile

Grant Kreft en Kris van Intuition gaven deze sessie. Zij zijn al 6 jaaractief in het ontwikkelen van mobile learning. Daar hebben ze een aanpak voor. En al een heleboel producten die ze lieten zien.

“Mobile is growing growing growing. And you need to have a mobile strategy… The question is… How to develop good mobile content?”

‘The 6 steps approach’ van Intuition:

1. Needs analysis (high level requirements gathering)

  • Think about mobile learning from learners perspective.
  • Mobileis a whole different strategy…

2. Design design design (content for the small screen)

  • know your learning objectives
  • know your audience
  • targeted devices (blackberry, ipad, etc)
  • And ask yourself… Will I use it?

3. Design scenario’s

  • q&a
  • surveys
  • branching stories
  • Think in games not in text and images…

4. Development (if you build it, they will come)

Tools!… Think about step 1,2,3 and pick on of the tools below:

  • Createexpress
  • Claro
  • Html 5
  • Impatica
  • Adobe (cp, dw, f, ae)
  • Articulate
  • Rapid intake
  • Lectora

5. Quality

  • Mobile is still a jungle…

6. Delivery & implementation

  • Connection with LMS, on and offline

De grootste valkuilen van mobile learning

  • Don’t do powerpoint
  • Think about audio & video (bandwith/costs/how much do need to download/keep the size as small as possible)
  • Keep it short? Not necessary… they take a longer course if it improves their work (better, longer, etc etc)
  • Think about additional resources
  • Think about calculations
  • Think about complexity

De Intuition voorbeelden van Mobile Learning

De lijst met voorbeelden moet nog geplaatst worden op de LearningWiki. Als deze er is zal ik hem doorsturen.

Wat lieten ze zien?

  • Een compliance training voor op de Black Berry
  • Ipad training on money laundering voor de Bank of America
  • Een KPMG sales training (Audio, talking head, surveys, mpc)
  • Een webapplicatie voor de Ipad over diabetes (ontwikkelt in HTML5)
  • Een ebook reader App met de mogelijkheid om opmerkingen met elkaar te delen (ontwikkelt in ePu: http://www.ereaders.nl/over_epub)

Vanuit de zaal kregen ze vragen over tools, kosten etc. Zij stellen dan dezelfde vragen als ons:

  • What is the duration?
  • What is the interactivity?
  • What status is the content in…
  • Etc etc etc

Kortom… het ontwerpproces van Mobile Learning is hetzelfde zoals wij dat nu doen. Alleen het eindproduct is anders.

9.15-11.00 general session

Ik stond toen bij de EFK booth. Helaas heb is de sessie met Dean Kamen (founder Deka Research) gemist. Schiijnt zeer inspirerend te zijn geweest. Check http://Iamfirst.com.

 11.15-12.15 EFK Booth

Druk bij de EFK booth!

12.15-13.30 Lunch en EFK Booth

Lunch, de EFK booth en een sessie voorbereiden met Nick.

13.30-14.30 Next learning, unwrapped: Leading Learning Practices & 37 casestudies

Nick stond in de agenda voor deze sessie en nodigde me uit om deze sessie samen te geven. Tuurlijk! Op basis van zijn boek heeft Nick een learning framework opgesteld. Over dat framework hadden we het al vaker gehad. Nu zijn we er met anderen over gaan praten. Was een leuke insteek. Goede feedback vanuit de zaal waardoor zij weer meer weten over het framework en wij weer input hebben om het te verbeteren.

14.45-15.45 EFK Booth

EFK booth! Helemaal na zo’n sessie samen met Nick.

16.00-17.30 General sessions

Interview met John Lithgow! Acteur van 3rd Rock from the Sun. En de Trinity Killer uit Dexter! Hij vertelde over storytelling. Dat was vooral een geanimeerd interview. Volgens John bestaat een goed verhaal uit het volgende…

1. Travel a journey

2. When you watch it, it tells something about yourself

3. Dualities at to the flavour

4. Truth and deception…

5. Helpless

6. Keep people curious…

En mensen leren veel van een goed verhaal. Hoe en wat… dat weten we allemaal nog niet. Volgens John is het ‘helemaal in een verhaal zitten’ ongeveer hetzelfde als een hypnose.

18.15-19.30 Diner en EFK Booth

Diner met alle deelnemers van het congres. Walt Disney medewerkers zijn top. Alles tot in detail goed georganiseerd.

19.45-22.00 Optreden van John Lithgow

Hij was de enige acteur van het stuk en speelde 8 rollen. Hoeveel? Acht. Briljant. En alle 7 voorgaande punten kwamen terug. Aansluitend dansen op PJ the DJ! En goed gesprek gehad met Micheal Killingsworth (vice president Learning Shell).

Posted on in learning 2011

Voeg een reactie toe