Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Maggie Shelton: Storytelling at IKEA

Maggie woont al zes jaar in Nederland en werkt als Learning Advisor with an Online Focus bij IKEA. Ze komt oorspronkelijk uit Seattle, USA en houdt zich bezig met global education en internal branding voor alle IKEA vestigingen in 36 landen. Ze heeft een open en oprechte uitstraling en laat ons twee dingen zien.

Ten eerste IKEA Stories. Dit project loopt al vijf of zes jaar en heeft inmiddels prestigieuze awards gewonnen. IKEA Stories bevat meer dan duizend verhalen van medewerkers van IKEA uit allerlei landen en van allerlei ‘pluimage’. Ze vertellen wat zij associëren met IKEA, waar zij trots op zijn, waar ze over willen vertellen. Wat betekent IKEA voor jou? was de vraag die ze werd gesteld en hun antwoord werd en wordt simpelweg gefilmd. Er is niet in geknipt, er worden geen verhalen weggelaten – het is zoals het is. We zien twee filmpjes; één van een vrouw die een emotioneel verhaal vertelt over haar eerste werkdag, waarop ze hoorde hoe haar vrouwelijke collega’s een collega met borstkanker steunden door haar ieders haar af te laten scheren. Ze was daar zo door ontroerd dat ze zich ook meteen aanbood. Die betrokkenheid tussen medewerkers onderling had ze nog nooit meegemaakt. Het andere verhaal is van een oudere man die vertelt hoe hij aan de wieg heeft gestaan van het flat packet concept: het verpakken van meubels in delen zodat optimaal met de ruimte kan worden omgegaan. En zo zijn er dus nog honderden verhalen, die allemaal worden getagd en beschikbaar zijn voor alle IKEA medewerkers in de IKEA online toolbox. Ze kunnen worden gedownload en ook worden ze op DVD uitgebracht en rondgestuurd. En het werkt. Het werkt niet alleen in de vorm van bewezen leerresultaten, maar ook de boodschap die overkomt. Het vertelt over de werkcultuur, de platte organisatie en de bescheiden trotsheid van IKEA. Er vallen woorden als togetherness, culture, timeless, universal, information from the source, viewpoints. Het zijn verhalen voor en door gedreven mensen met een passie. Het past bij de filosofie van IKEA: we hire you for your attitude, not your skills. Het gaat om mensen, om hun gevoel en attitude. De verhalen geven een gevoel van vertrouwen in de organisatie wat écht is: authenticiteit kan niet worden gefaked, zegt Maggie.

Daarna zien we een stukje uit IKEA Home furnishing. Dit is wederom een verhaal wat wordt verteld in video, dit keer een drieluik. We zien hoofdstuk één, waarin een man in zijn huis rondscharrelt. Alles in chaotisch, viezig, kapot en rommelig. Hij gaat weg, komt weer thuis en valt bijna uit zijn stoel na het aansteken van zijn open haard. Dan gaat hij naar de keuken en… die is opgeruimd, georganiseerd, mooi ingericht! De boodschap is duidelijk: deze man houdt van koken, en wat je belangrijk vindt en waar je passie ligt, daar besteed je blijkbaar meer aandacht aan in je huis. Ofwel: stijl is ondergeschikt aan functie en activiteiten. Wat je doet in je leefomgeving is belangrijker dan een luxe nieuwe designstoel. Je inrichting moet comfortabel, praktisch en dan pas mooi zijn: a better life everyday for the many. En laat dat nou net de core business van IKEA zijn! De boodschap is duidelijk.

In beide projecten vormt de video meer dan een leuk verhaal: het is een ervaring. De leerfilosofie van Maggie is dan ook: het gaat niet om het medium, maar om de boodschap. En die is met deze twee vormen van storytelling in ieder geval luid en duidelijk.

Posted on in congres, ele12

Reactie op Maggie Shelton: Storytelling at IKEA

  1. Maggie

    I’m thrilled to read this and glad you enjoyed the session! One thing to make sure is clear, we hire for attitude and TRAIN for skill.

     

Voeg een reactie toe