Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren... Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. "Maar vooral," zegt Hans de Zwart, "we gaan niet vertellen Lees meer...

Claire Boonstra: Van niet naar wel

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring Lees meer...

Dale Stephens: New education please!

"The end of university" is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. "Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden." Hij had direct Lees meer...

ITS2012 Day 2: Serious Game Design

Around 5 PM during the 2nd day of the Intelligent Tutoring Systems Conference, prof. Bertrand Marne presented a design pattern library for mutual understanding and cooperation in serious game design. According to Marne, serious game design is about collaboration that Lees meer...

Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren… Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. “Maar vooral,” zegt Hans de Zwart, “we gaan niet vertellen hoe het moet”.

Het begin was goed om weer eens op scherp te zetten wat we allemaal wel weten: de meest succesvolle personen hebben geen officiële opleiding afgerond! Denk aan Malcolm X, Jimi Hendrix, Stephen Spielberg, Leonardo da Vinci, en noem ze maar op. Wat pleit er nu precies voor om meer te doen met DIY learning? Allereerst de snelheid van de huidige complexe business. deze is zodanig dat leren en opleiden dit niet kan bijhouden. Daarnaast de groeiende mobiliteit voor de werknemer. Ten derde schept de technologie ook meer en meer mogelijkheden.

Ze haalden hierbij een quote van de schrijver en hoogleraar Peter Drucker aan: een persoon weet zelf het beste hoe hij/zij het zelf moet doen. Daarnaast zijn de quotes van de filosoof Ivan Illich een bron van inspiratie: We verwarren doceren met leren. En: We verwarren certificaten met competenties.

Daarna noemen Marcel en Hans middels de PechaKucha methode een aantal voorbeelden en principes aan van DIY learning. Genoemde voorbeelden zijn MOOCs, uncollege, Yammer, world without oil, leren lopen (daar is geen curriculum voor!), livemocha, runkeeper etc. Voor mij geen onbekende voorbeelden, maar zeker illustrerend. Een mooi voorbeeld van hoe dit ook heel praktisch ingevuld kan worden vond ik de blog Learning in 3D Van Hans de Zwart zelf. Hij had daarbij zelf georganiseerd om samen met een groep (die daar behoefte aan had) een boek te lezen. Elke week was er een teleconferencie en bespraken ze delen van het boek.

De principes die ze aanhaalden waren: devolve responsibility (van de aangeleerde hulpeloosheid die we hebben), be open (er moeten geen barieres zijn naar leren en participeren), design experiences (het gaat om een leerervaring), provide scaffolding (maak stijgers voor de lerende, dan wordt het makkelijker om te bouwen!), stimulate reflection (delen van ervaringen en feedback daarop is belangrijk).

Ter inleiding op de opdracht die we met elkaar gaan uitvoeren werd TED prijswinnaar Sugata Mitra aangehaald. Na zijn spraakmakende project “hole in the wall” (ken je het niet? Een computer is opgehangen aan de muur ophangen in een school waarmee hij aantoonde hoe zelflerend kinderen zijn. Absoluut opzoeken!), heeft hij drie factoren benoemd die kinderen nodig hebben om te leren: breedband, elkaar en aanmoediging.

En nu gaan we met elkaar aan de slag. Want hoe verhoudt zich dit kindgericht leren tot de manier waarop volwassenen leren? En de tweede vraag: hoe kun je als (opleidings)organisatie het zelfsturend leren van de medewerker bevorderen? Wij gingen daarmee aan de slag dmv minimaly invasive eductaion. Oftewel: wij gingen in groepjes discussiëren voor ongeveer 10 minuten en Hans en Marcel gingen weg, echt de zaal uit. Daarna spraken we plenair na. Wat bleek: met elkaar kwamen genoeg discussies op gang en we wisten best veel met elkaar. Voor ons als deelnemers was dit eigenlijk helemaal niet gek en best prettig. Het moeilijkste was dit voor de sprekers/docenten zelf!

Dit geschetste gevoel van Hans en Marcel illustreert naar mijn idee waarom deze en soortgelijke manieren van zelfsturend leren nog geen standaard zijn. Ik vroeg na de sessie nog even aan Hans de Zwart in hoeverre deze manier van leren wordt toegepast binnen Shell. “Nog helemaal niet” was het antwoord… Er is een bepaalde angst, een gevoel van dat er toch een systeem met kaders moeten zijn. Waarbinnen we de te behalen competenties kunnen meten, dezelfde voor iedereen. Toch weten we ook allemaal dat Malcolm X, Jimi Hendrix, Stephen Spielberg, Leonardo da Vinci, etc ook buiten “het systeem met kaders” om zijn gegaan. “Do we trust people’s innate capacity to be curiuos?”, zei de eerste keynote Dale Stephens. Antwoord: blijkbaar nog niet voldoende!

Posted on in congres, ele13

Reactie op Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

  1. Pingback: Het e-Learning Event in de spotlights - E-learning Event

Voeg een reactie toe