Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com met online leren te maken?’ Door onze Creatief directeur Joost Uitdewilligen.

Zijn alle verschillende e-learning leveranciers van elkaar concurrenten? Ja natuurlijk. Maar wie zijn onze grootste concurrenten? Facebook, RTL boulevard, vrienden, kinderen, kortom: alles en iedereen die in staat is om beter de aandacht te winnen van de betreffende doelgroep dan wij! Om hier grip op te krijgen is het noodzakelijk je doelgroep door en door te kennen.

“Laten we onze doelgroep, de lerende, niet zien als werknemer maar als consument“, stelt Joost.

Twee factoren zijn van belang als je, met deze stelling in je achterhoofd, online experiences beoordeelt: identificatie & relevantie. Klink niet geheel nieuw, maar passen we het altijd goed toe?

Kenmerkend in het proces van het ontwikkelen van online oplossingen is de volgende situatieschets:

“De teammanager vertelt de lijnmanager vertelt de HR manager vertelt de onderwijskundige vertelt de ontwikkelaar vertelt de onderwijskundige vertelt de HR manager vertelt de lijnmanager vertelt de teammanager…”

Rondom me heen zie ik iedereen instemmend knikken…

“Ja, wij bevinden ons allemaal wel eens ergens in deze schakeling. Onderzoek van CEGOS wijst uit dat er een enorme gap zit tussen wat HR managers denken dat hun medewerkers nodig hebben, en wat de medewerkers zelf aangeven nodig te hebben. Dus wat wil nou die doelgroep zelf? Diegenen die echt onze klant zijn. Namelijk onze consument. Wat zijn hun behoeftes?”

“We hebben dit onlangs aan den lijve ondervonden bij een vooronderzoek van een project bij G-Star. Door zelf mee te lopen met de doelgroep, constateerden we een aantal zeer belangrijke zaken. Dat daar in de winkel helemaal geen laptops of computers aanwezig waren bijvoorbeeld. En dat het meeste leren plaats vond on the job; door het te vragen aan je meer ervaren collega. En dat het prachtige boek met ‘brand values’ ergens in de kast lag. De medewerkers hadden daar uit gehaald wat ze nodig hadden en zo een eigen werkmap gemaakt met relevante en toepasbare informatie. Allemaal cruciale zaken die wij niet van de teammanager van de lijnmanager van de HR manager etc hadden vernomen!”

Joost plaatst hiermee nog een stelling: “Ik vertrouw de opdrachtgever voor 50%. De overige 50% verneem ik van de doelgroep die ook daadwerkelijk op de werkvloer staat. Want deze bevindingen geven een perfecte houvast om een leeroplossing te maken. Of eigenlijk een leerervaring. Namelijk één gericht op houding in plaats van kennis. Een ervaring die gebaseerd is op jouw level van experience. Die er perfect vormgegeven uitziet en incentives verzorgt. Met ook zeker wat games gericht op kennis, maar wel op zo’n manier dat de kennis die de medewerker al heeft respect en eer krijgt. Kortom, een leerervaring die relevant is en waar de doelgroep zich mee identificeert.”

We gaan binnenkort starten met de plannen voor G-Star. En daar hebben we, net als bij onze andere projecten, enorm veel zin in! Nieuwsgierig wat dit uiteindelijk gaat worden? Houdt onze website in de gaten of kom eens langs!

Posted on in congres, ele13

Reactie op Wat heeft bol.com met online leren te maken?

  1. Pingback: Het e-Learning Event in de spotlights - E-learning Event

Voeg een reactie toe